Obszycie koszyka wiklinowego - tutorial

Wiele koszyczków ma dziwne obszycia albo nie ma ich wcale. Ciężko jest kupić takie, które by nam odpowiadało, dlatego lepiej skupić się na kształcie i kolorze koszyczka (oraz cenie). Obszycie nie jest trudne do wykonania. Aby je wykonać trzeba mieć:

  • linijkę
  • ekierkę
  • pisak zmywalny do tkanin/mydełko
  • wstążkę do przewiązania koszyka przez uszy jeśli takie ma
  • nożyczki 
Swoje obszycia zrobiłam na podstawie starych, które mi się nie podobały, ale metoda jest praktycznie taka sama w przypadku braku ich i tworzenia obszyć od zera. 
Na zdjęciach wszystko jest robione x 2, szyłam dwa obszycia na raz.

I etap: wymiarowanie
1. Mierzymy dno koszyka, jeśli koszyk ma kąty to musimy je wyciąć. Miarę zbieramy z wnętrza koszyka
2. Boki z uszami. Jeśli koszyk ma uszy trzeba zebrać z nich miarę. To znaczy: wkładamy papier do koszyka zaznaczamy dno i ścianę z uszami, bierzemy ekierkę i patrzymy jaki jest kąt nachylenia tej ścianki. Takie nachylenie będą mieć boki ścianek z uszami. Jak widać u mnie wyszły trapezy. Zaznaczamy kreską miejsce w którym jest ucho i robimy łuczki pisakiem, które podłożymy. Jak widać na zdjęciu trapez ma wydłużoną szerszą podstawę - jest to wywinięcie obszycia, które będzie widoczne na zewnątrz. Postanowiłam, że w tym koszyku będzie to ok 5-6 cm.
3. Szerszy bok odmierzamy podobnie, z tym , że kąt nachylenia ścian w koszyku jest podobny więc od razu rysuję taką podstawę jak dłuższa ścianka dna, kąt jak w ściance z uszami i ta sama długość ścianki oraz wywinięcia. Powstaje większy trapez.
4. Wstawiamy w ścianki z uszami (łuczki już wywinięte, ale jeszcze nie podszyte) tasiemkę, sznurek, czy co tam chcecie. Tasiemka powinna być identycznych wymiarów, aby koszyk prezentował się estetycznie. Jeśli chodzi o tasiemkę, jakiej ja użyłam, najlepiej końce opalić nad płomieniem, żeby się nie strzępiła.
II etap: szycie
5. Przystępujemy do szycia na maszynie. Zaczynamy od obszycia tasiemek z łuczkami. Jak widać nie specjalnie starałam się zadbać o estetyczną stronę lewą, ale ona jest kompletnie niewidoczna, więc szkoda czasu na nią.
6. Łączymy dno koszyka z dłuższymi ściankami. Potem łączy my dno koszyka z krótszymi ściankami. Ta część szycia może być wykonana na overlocku.
7. Kiedy dno jest już obszyte, należy połączyć ścianki ze sobą- dłuższą z krótszą, trzeba pilnować się, żeby nie powstała w rogu dziurka.
8 Kiedy wszystkie rogi są już obszyte, obcinamy wystające nitki, obszywamy na maszynie górę robiąc jedną zakładkę (brak zdjęcia w tym miejscu). Też jak w punkcie piątym nie musimy stresować się walorami estetycznymi, ważne by prawa strona wyglądała nienagannie.
9. Przed założeniem wrzucam moje obszycia do pralki, dlatego, że zaznaczałam zmywalnym pisakiem linie szycia. Daje to dodatkowy test wytrzymałości obszycia, jakby coś było źle, za luźno zszyte, w praniu by puściło. Na koniec prasujemy, zakładamy obszycie i zawiązujemy kokardki pod uszami.

Gotowe!

Leave a Reply

Każdy może dodać komentarz, proszę tylko od podpis, bym wiedziała jak się zwracać do danej osoby.

Popularne posty

Followers