Miłość i zgoda to domu ozdoba

Makatki są bardzo niedocenioną formą twórczości ludowej. Jest to (jak już wcześniej wspomniałam) tkanina obrusowa, wyhaftowana lub pomalowana, zawierająca mądrość przekazywaną w formie krótkiego rymu i obrazka. Ludzie uważali je za kicz i po prostu wyrzucali. Tymczasem po latach, wartość takiego rękodzieła rośnie. Strasznie żałuje, że nie mam na własność żadnej. Młodzi artyści zaczynają jednak doceniać kultowe makatki, widziałam już na przykład sklep z naklejkami dekoracyjnymi z naklejką przypominającą makatkę z tekstem "Gdy zmywarka zmywa, gospodyni odpoczywa" Rewelacja!


Oto kilka makatek, które odnalazłam w google:

"Gorsze słowem zelżenie
Jak kijem uderzenie"

"Dobra żona tym się chlubi
że gotuje co mąż lubi"

"Lepsza własna gęś
niż cudzy baran"

"Miłość i zgoda 
domu ozdoba"


"Dobra gospodyni
dom wesołym czynni" 

"Smacznego" 

"Soli i chleba
w kuchni potrzeba" 

"Jak ja ugotuję
to każdemu smakuje." :) 

Która najlepsza?
Macie jakieś makatki, a może pamiętacie takie rymy ludowe z makatek?




Leave a Reply

Każdy może dodać komentarz, proszę tylko od podpis, bym wiedziała jak się zwracać do danej osoby.

Popularne posty

Followers